Informasjon om brøyting

Brøyting av veier, gang- og sykkelstier

Det har nå vært noen dager med store utfordringer med å håndtere snømengdene og vinden for våre brøytemannskaper. Nå har det stort sett sluttet å snø, og vinden er ikke lenger like sterk.

Det vil allikevel ta tid før veier og offentlige arealer er godt brøytet, særlig med tanke på manglende plass til å legge bort de store snømengdene.

Vi kommer til å jobbe med dette den kommende tiden, men man må belage seg på at det fremdeles vil kunne være utfordrende for en del innbyggere.

På kommunens nettside kan man finne informasjon om hva man kan forvente: Veivedlikehold

Vi får flere henvendelser om at brøytemannskapene brøyter snø i innkjøringen til eiendommer. Slik er det dessverre, og dette er noe man må regne med. Brøytekanten foran din veg eller gårdsplass er ditt ansvar. Kommunen kan ikke ta ansvar for å rydde alle innkjørsler. Det at snø kommer inn på eiendom som følge av brøyting/fresing av offentlig veg og vegområde, er som klar hovedregel innenfor tålegrensen etter nabolovens bestemmelser, med mindre brøytingen/fresingen foregår på en uforsvarlig og etter omstendighetene lite hensynsfull måte.

Det er store snømengder som har samlet seg, og på noen strekninger vil det derfor være mindre oversiktlig nå. Da gjelder det som alltid: Kjør etter forholdene og vis hensyn. Husk at du deler veien med flere forskjellige typer trafikanter.

Dersom man har henvendelser knyttet til brøyting bes det om at man benytter seg av kommunens skjema for ris, ros, klage og forbedringinnspill

Mvh Enhet teknisk forvaltning og drift