”På topp i Birkenes”     Topptursesongen er snart i gang!

Det har vært en hard vinter med mye trebrekk i skogen. Det vil bli rydda opp, men det kan ta litt tid før alt er vekk så det er mulig dere må klatre litt over velta trær!

I 2005 startet Birkenes med toppturer som et av flere tiltak innen folkehelse. Fra begynnelsen var det kun noen få topper som var med i opplegget , men siden har både antall topper og antall besøkende økt. Siden 2012 har vi hatt klippekort og fine premier. Turene kan tas over et eller flere år og ved fyllt klippekort vanker premie  i form av flisgenser, t-skjorte eller trekopp med egen toppturlogo på. Voksne må ha minst 24 kllipp for å få premie, mens for barn under 12 år holder det med minst 14 topper!

I 2024 er det nå mulig å besøke 27 ulike topper i Birkenes. Nye topper i 2024 er Håbsåsen på Håbeslandsheia og Robufjell på Herefoss.

Toppturhefte og klippekort selges på Best bensinstasjon, Biblioteket, Servicetorvet på kommunehuset samt på butikkene på Engesland og Herefoss.

Det har vært en formidabel økning i antall besøk på toppene de siste årene. 2020 var det beste året med 27050 besøk på toppene. Siden starten i 2005 har det vært over 200.000 besøk på de utvalgte toppene i Birkenes.

Det selges egne toppturkort for barn med 8 toppturer på. På Birkeland selges kortene på Best bensinstasjon og biblioteket/Servicetorvet. På Engesland og Herefoss er det henholdsvis IL Gry og Herefoss IL som selger disse.

NYHET I 2023! Birkenes er med i Midt- Agder friluftsråd og de administrerer en egen gratis APP som heter «Norgeskart friluftsliv» - TELLTUR. Alle toppturene i Birkenes er lagt inn her så hvis folk vil kan de bruke mobilen når de besøker toppene. For å få toppturpremie vil det da være ok å kun vise toppturbesøkene via mobilen!

Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Birkenes IL, IL Gry, Herefoss IL, Midt Agder Friluftsråd og Birkenes kommune kulturkontoret.  Vi er meget takknemlig for positive grunneiere og ber folk vise hensyn når de ferdes i naturen. Ta med søppel hjem og husk bålforbud!

I turheftet «Ut på tur i Birkenes» er det flere turer beskrevet. Også det ligger ute for salg ulike steder i Birkenes.  Bøker og klippetenger er plassert i alle toppturkassene så nå er det bare å ta turen ut i den flotte naturen.

Noen av toppene ligger i nærmiljøet der folk bor, mens noen er plassert litt lengre vekk.

Målet med toppturene er 3 delt:

1. God trim som skaper økt folkehelse. Godt for kroppen er også godt for toppen! (både fysisk og psykisk helsegevinst)
  2. Får en fin naturopplevelse underveis til toppen og en spesiell god følelse når man kommer litt høyt og kan nyte god utsikt
  3. Blir kjent i naturen og i kommunen

Ønskes mer info: kontakt kulturleder Wenche Flaa Eieland som er hovedkoordinator for opplegget.

På topp i Birkenes