Den gode historien i Birkenes: Ogge Konfektmakeri – Et søtt eventyr

Fra hjemmet sitt på Vatnestrøm er Annette Rødli i ferd med å gjøre Ogge Konfektmakeri kjent over hele Sørlandet. Nå kan hovedstaden stå for tur.

Annette Rødli med et utvalg fristende søtsaker

KONFEKTGRÜNDEREN: Annette Rødli med et utvalg fristende søtsaker.

Annette har virkelig gjort drøm til virkelighet og omsetter mer og mer av sine små, søte konfektfristelser. Siste henvendelse kom fra et betydelig selskap i Oslo som gjerne vil samarbeide med Ogge Konfektmakeri. Henvendelsen kom direkte etter oppslag om Annette i fjorårets utgave av julemagasinet til Fædrelandsvennen.

– Det er om å våge å by på seg selv. Huff, huff, huff, det er ikke min sterke side, understreker Ogge-dama og tilføyer kjapt:

– Min drivkraft er at kunden er fornøyd og kommer tilbake med en ny bestilling.

Annette liker å teste ut nye smaker og design.

SPENNENDE: Annette liker å teste ut nye smaker og design. Slikt blir det suksess av.

Slik starter de fleste historier. Også Annette Rødli sin, som handler om å skape sin egen arbeidsplass fra hjemmet i Oggeveien 978 på Vatnestrøm.

– Årene går, det var vel for fire-fem år siden på høstmessa på Engesland jeg solgte mine makroner av ulike smakstyper, mimrer Annette. Det ga mersmak. Året etter utvidet hun sortimentet til også å omfatte konfekt. Disse la Pernille Vea merke til og inviterte Annette til å selge konfekten på gårdsutsalget på Røyland Gård.

– Dermed begynte konfektballen å rulle, for å si det sånn, forteller Annette.

Perfekt til morsdag, farsdag, bursdag eller...når som helst, egentlig.

GAVETIPS: Perfekt til morsdag, farsdag, bursdag eller...når som helst, egentlig.

Tålmodighetsarbeid

Å lage god konfekt er ikke gjort i en håndvending. Det krever mye planlegging, brikker som må på plass i riktig rekkefølge, og rikelig med tålmodighet.

– Uansett er det smaksopplevelsen som er aller viktigst. Derfor er jeg veldig opptatt av å få tak i råvarer med høy kvalitet, forteller konfektmakeren. Råvarene til konfekten med bærsmak henter hun direkte fra produsenter i nærområdet.

– Det er ikke til å stikke under en stol at det gir god tilfredsstillelse når jeg klarer å sette sammen oppskrifter og skape konfekt som kundene liker og ønsker en bit av, innrømmer Annette.

Konfektbitene fra Ogge Konfektmakeri ser nemlig både kunstneriske og særdeles innbydende ut. Det er det stadig flere som oppdager. Å drive for seg selv krever imidlertid mye på mange plan. Du må kunne det meste. Heldigvis stiller familien opp og hjelper til.

– En spesiell takk til Gunnar Tobias, min mann, som gjør en helt fantastisk jobb. Han henter og bringer varer og reiser på heia og plukker molter, som som jeg bruker i min konfekt, forteller Annette.

Annette liker å bruke kortreiste ingredienser i konfekten sin.

KORTREIST: Annette liker å bruke kortreiste ingredienser i konfekten sin.

Drømmer om en sjokoladesalong

Annette liker å holde seg oppdatert innenfor faget og er stadig på kurs i inn- og utland. Om relativt kort tid går turen til Stockholm for å delta på kurs under ledelse av Kalle Jungstvedt. «Chef Jungstvedt», som han kalles, er berømt i Sverige for sin konfekt.

– Jeg gleder meg som en unge til å møte «Chef Jungstvedt», smiler Annette, som ikke har tenkt å hvile på laurbærene, selv om konfekten hennes skulle bli en hit i hovedstaden.

- Jeg drømmer om egen sjokoladesalong med salg og servering av egenprodusert konfekt. Til konfekten vil jeg tilby kaffe som passer til den enkelte konfekttype. Sjokoladesalongen må ligge utenfor eget hjem, men ikke altfor langt borte. Kanskje på Vatnestrøm? Det er viktig å gi seg tid til å drømme, smiler Annette Rødli, gründeren bak Ogge Konfektmakeri.

Konfektmakeren på Vatnestrøm liker å holde seg oppdatert innen faget. Snart reiser hun til Sverige på kurs med «Chef Jungstvedt».

LÆREVILLIG: Konfektmakeren på Vatnestrøm liker å holde seg oppdatert innen faget. Snart reiser hun til Sverige på kurs med «Chef Jungstvedt».

Ogge Konfektmakeri har bygd opp et variert utvalg lekre velsmakenheter.

NOE FOR ENHVER SMAK: Ogge Konfektmakeri har bygd opp et variert utvalg lekre velsmakenheter.

Den gode historiens egen logo