Den gode historien: Ja-mennesket Siv Landås

Siv Landås har engasjert seg innen det aller meste på Herefoss, og gjør det fortsatt. Drivkraften er å kunne skape noe sammen med mange flinke folk i bygda.

Den gode historien 5 - Siv Landås 1

Siv Landås – et ekte ja-menneske

I 2011 ble Siv Landås fullt fortjent tildelt Birkenes Kommunes Kulturblomst for sitt store engasjement på Herefoss. Det stoppa ikke der, og enda er engasjementet hennes stort for den lille bygda ved fjorden.

– Jeg er glad i å lage stand noe, være rundt og bidra i lokalmiljøet, men trives aller best litt i bakgrunnen. Jeg er ikke noen leder, liker ikke å stå foran folk å prate, da stokker det seg fort, sier Siv lattermildt.

– Og så må du få med at jeg aldri har vært alene om ting. Det er masse flinke folk som alltid har stilt opp og bidratt.

Til daglig har Siv et allsidig ansvar på verkstedet som hun og ektemann Geir driver på Herefoss. Siv er i grunnen ordrekontor, faktureringsansvarlig og koordinator og trør til med noe rengjøring når det trengs. Om ikke det er nok, så tar hun en og annen vakt i bygdas barnehage, når de er i beit for folk.

Siv har i en årrekke spilt walthorn i Birkenes Hornmusikk, men det er på Herefoss hun virkelig har engasjert seg og hatt en finger med i «det aller meste».

Den gode historien 5 - Siv Landås 2

På Gran Canaria

Fra Syringen til Herefoss Utvikling

– For noen år siden var vi en gjeng damer som starta opp Syringen. Da hadde vi med eget håndarbeid, og samlet sammen noe fra andre og hadde sykvelder. I tillegg arrangerte vi basarer med fine premier. Da gikk vi på dørene i bygda og solgte lodd. Inntektene gikk til Frelsesarmeen og ulik kreftforskning. Her fikk vi inn ganske mye penger. Etter hvert som vi blir noe eldre prøver vi fortsatt å samles en gang i måneden, men nå er det mest for det sosiale. Koronaen ødela litt, så vi prøver å komme ordentlig i gang igjen.

Det er ikke bare Syringen som engasjert henne. I dag er hun leder av Menighetsrådet på Herefoss.
– Ja, det er riktig det. Der fungerer jeg som et slags bindeledd mellom kirkekontoret på Birkeland og holder orden på det som skal gjøres. Jeg er med når det skjer noe i kirka og på menighetshuset. Det blir også noen dugnadstimer av og til, for noen oppgraderinger må jo til.

Det er moro å drive med dette, spesielt når vi ha en så god nestleder i Oddvin Uldal, og så har vi så godt samarbeid med presten, Frode Eikrem og Janne Dreesen Heia på kontoret.

Herefoss Utvikling nyter også godt av Siv sitt engasjement. Der er hun for tiden kasserer og syns det er veldig stas å jobbe sammen med så flinke folk.

– Jeg må trekke fram Tom Johnsen. Ære være han for det arbeidet han legger ned for Herefoss Utvikling. Han har et pågangsmot og iver som få, og er god til å få med folk og skaffe penger.

Badeplassen er bare et eksempel på hva de har fått til de siste årene. Det har blitt et sted som setter Herefoss på kartet. Her samles bygdefolket og det kommer besøkende utenfra som setter pris på en badeplass uten alt for mange folk. Turister stikker også innom, spiser mat, bader og overnatter.

Den gode historien 5 - Siv Landås 3

På topptur i "Herefoss-bunaden"

Barne- og ungdomsarbeid

Siv har også engasjert seg mye i barne- og ungdomsarbeid opp i gjennom. I starten var det idrettslaget som lå henne nærmest. Etter noen år som styremedlem og kasserer, begynte hun å engasjere seg i barneforeningen Amigos. Dette er en møteplass for barn opp til skolens 7. trinn. Nå har Siv trekt seg litt tilbake, men det har vært viktig for henne at klubben ble drevet videre.

– Nå er det to driftige damer, Kristina Solvang og Elisabeth Ravnåsen, som har overtatt ansvaret. Det er jeg veldig glad for, og nå skal de få lov til å utvikle klubben videre sånn som de vil.

Det er tydelig at Siv brenner for barne- og ungdomsarbeid og avslører nå at det jobbes med å etablere en ungdomsklubb i bygda.

– Det hadde vært fint å få til et tilbud til de i konfirmasjonsalder og oppover. Det å få ungdommene ut av stuene og rommene sine og ha et sted der de kan møtes på en annen måte enn foran skjermene sine, prate, spille brettspill, med mer tror jeg er viktig. Jeg håper vi kan få til noe der, sier Siv forhåpningsfullt.

Naturlig å bidra

Siv flytta til Herefoss fra Birkeland for omtrent 40 år siden. Hun kan fortelle at engasjementet startet med at ungene skulle være med på ting og at det da var naturlig å bidra med noe når de likevel måtte følges. Hun mener også det er fint å engasjere seg når man er innflytter, rett og slett for å komme inn i et fellesskap og bli en del av et sosialt miljø.

Mange setter pris på den innsatsen Siv har lagt ned på Herefoss. Det er åpenbart at det betyr mye for mange, men selv syns hun det er vrient å mene noe om akkurat dét.
– Nei, det er vanskelig å mene noe om hva det betyr for andre, men jeg har vært opptatt av at ting skal fortsette, selv om jeg gir meg, sånn som med Amigos for eksempel. Jeg tror det er viktig at vi har et tilbud til alle, har noen treffsteder hvor vi kan møtes, gjerne i alle aldre, fra små til store.

Siv trives veldig godt på Herefoss og håper å kunne bli der i mange år til. Familien har en grei plass å bo, og de har fine naboer. Alle kjenner alle, joda, på godt og vondt, men hun syns det er ekstra trygghet i det også. Hun mener også at nærheten til badeplass, naturen rundt og gode muligheter for friluftsliv passer henne godt.

– Ja, jeg liker å være ute, sommer som vinter.

Siv er en ekte ildsjel, men antyder nå at hun vil trekke seg mer og mer tilbake.
– Men vi er ikke så mange å ta av, så hvis jeg kan brukes til noe og jeg klarer opp i oppgavene, så skal jeg alltids hjelpe til, avslutter Siv.

Den gode historien - Logo