Nå faktureres slamgebyret

01.01.2024 tok Birkenes kommune over administrasjonen av slamtømming av private avløpsanlegg fra LiBiR IKS. Birkenes kommune har inngått avtale med Norva24 Sørmiljø, som skal stå for den fysiske slamtømmingen. Dette er samme entreprenør som utførte slamtømming for LiBir, så det vil for de alle fleste ikke føre til store endringer når det kommer til selve tømmingen.

Nytt fra i år er at tømmegebyret er fordelt i et fastledd og et variabelt ledd. Fastleddet beregnes ut fra kommunens kostnader til administrasjon av tømmeordningen, mens den variable delen beregnes ut fra tømt volum og tømmefrekvens.

Fatsleddet faktureres årlig sammen med andre kommunale avgifter, og det variable gebyret etter at anlegget er tømt. Det vil si at dersom du har tømming annen hvert år, så får du faste gebyret en gang i året, og det variable gebyret annet hvert år.

Se hele prislisten her.

Fellesanlegg

I dag faktureres slamgebyrene på samme måte som for kontrollgebyret til et sameie, eller for den boligen anlegget først ble anlagt for. Dersom man ønsker en annen løsning, kan man kontakte kommunen på postmottak@birkenes.kommune.no.

Spørsmål?

Dersom du har spørsmål til gebyrene eller slamtømmingen kan du sende e-post til postmottak@birkenes.kommune.no, eller ringe 37 28 15 00. Bemanning på området er tilgjengelig mandag, tirsdag og torsdag.

Vi minner om at ved akuttsituasjoner så skal man ringe døgnbemannet vakttelefon: 38 00 38 00