Høring – Ny forskrift om gebyr for gjennomføring av lovbestemt feiing og tilsyn med fyringsanlegg

Forskrift om gebyr for gjennomføring av lovbestemt feiing og tilsyn med fyringsanlegg ble vedtatt av Birkenes kommunestyre 10.12.2009. Kristiansandsregionen brann og redning IKS (KBR) har utarbeidet en ny forskrift, og denne sendes nå på høring i Birkenes kommune.

De viktigste endringene:

• Nytt hjemmelsgrunnlag gjennom forskriftsendring i 2016 (Forskrift om brannforebygging).
  • Ny forskrift likestiller alle byggverk med fyringsanlegg som brukes til oppvarming.
  • Ny forskrift fjerner fastsatt hyppighet for tjenesten.
  • Ny forskrift forsterker eiers ansvar og plikter rundt fritak for gebyr.

Forskriften består av følgende dokumenter:

Forskrift om gebyr for gjennomføring av lovbestemt feiing og tilsyn med fyringsanlegg

Høringsinnspill sendes til:

Birkenes kommune, Postboks 115, 4795 Birkeland eller postmottak@birkenes.kommune.no – merkes med «Høringsinnspill ny forskrift om gebyr for gjennomføring av lovbestemt feiing og tilsyn med fyringsanlegg»

Høringsfrist er 19.02.2024