Birkelandsdager av godt gammelt merke

Etter to års pandemifravær var Birkelandsdagene tilbake med et brak, med en strålende gratiskonsert fredag og folkevandring til lørdagens delemarked i Birkenesparken og søndagens museumsdag på Tveide.

Bankkonserten 5

Supervokalist Knut Marius Djupvik tok birkenespublikummet med storm under Birkenes Sparebanks store gratiskonsert på utescenen på Tobias' Jorde fredag kveld.

– Det ble tre fantastisk flotte dager. Endelig kunne vi ha vanlige birkelandsdager igjen, sier en tydelig fornøyd kulturleder Wenche Flaa Eieland i Birkenes kommune. Hun anslår at mer enn tusen mennesker fant veien til kommunens tusenårssted Tobias’ Jorde fredag kveld, hvor Birkenes Sparebank inviterte til gratiskonsert med «The Voice»- og «Stjernekamp»-vinner Knut Marius Djupvik. En konsert som etter publikumsresponsen å dømme vil gå inn i historiebøkene som en av de beste konsertene som er holdt på den flotte utescenen. Noe også de lokale talentene Emily Montero Gonzales, The B4nd og Elise Sløgedal bidro til. Utdelingen av Birkenes Sparebanks talentstipend til juniorlandslagsskiskytter Andreas Aas la heller ingen demper på stemningen.

God gammeldags markedsstemning

Etter dalende oppslutning blant så vel bodselgere og veteranbileiere som publikum de siste par åra før pandemien, kunne arrangørene av lørdagens dele- og bruktmarked glede seg over god gammeldags markedsstemning igjen. Hver tilgjengelige kvadratmeter gress, grus og kunstgress i Birkenesparken var dekket med salgsboder og veterankjøretøyer, mens kafébordene var fullsatt mesteparten av de seks timene markedet varte. Arrangørene anslår at mer enn 3.500 mennesker var innom i løpet av dagen. Det er fullt på høyde med tidligere publikumsrekorder.

Godt besøkt museumsdag

Også Grashamdagen, Birkenes bygdemuseums årlige storsatsing, var særdeles godt besøkt i år. Selv om værgudene truet med byger innimellom solstrålene, strømmet folk i alle aldre til museumsgården på Tveide søndag. Her yrte det av liv og aktivitet både inne og ute. AT Skogs demonstrasjon av skogsdrift trakk mange beundrende skuelystne, det samme gjorde Terje Gordon Jensen, som viste treskjærerkunst på høyt nivå. Alle byggene var åpne; bussgarasjen, Steinars garasje, det nye lagerbygget, snekkerverkstedet, smia, låven, og selvsagt hovedhuset med museets faste utstilling, og «nybygget», hvor museumskafeen var godt besøkt gjennom hele dagen.

Fra hele Sørlandet

Kulturleder Wenche anslår at 5-6000 mennesker var innom Birkeland i løpet av de tre kulturdagene.

– Det er fantastisk flott at folk stiller opp igjen. Vi var jo heldige med været, men det viser jo at Birkelandsdagene er liv laga, sier Wenche.

– Lørdagen kom det masse folk fra hele Sørlandet, og det synes jeg er veldig hyggelig, legger kulturlederen til.

Birkelandsdagene arrangeres av lokale lag og foreninger i samarbeid med kulturkontoret i Birkenes kommune.

Se bilder fra de tre kulturdagene:

FREDAG – MARKEDSDAG OG GRATISKONSERT

LØRDAG – DELEMARKED OG OLABILLØP