Ordfører og varaordfører

Innhold

Her finner navn på ordfører og varaordfører i Birkenes kommune,  kontaktinformasjon, og nærmere om ordførers myndighet og oppgaver, og om valg av ordfører og varaordfører.

Ordfører 

Arild Windsland (H) ble 12.10.2023 valgt av Birkenes kommunestyre til ordfører i Birkenes kommune for perioden 2023 - 2027, sak 082/23, Valg av ordfører og varaordfører.

Varaordfører

Ruth Kylland Martinsen (Krf) ble 12.10.2023 valgt av kommunestyret til varaordfører for perioden 2023 - 2027, se sak over.

Ordførers myndighet og oppgaver

Ordføreren er møteleder i kommunestyret og formannskapet. Om ordføreren må melde forfall til et møte, fungerer varaordføreren som møteleder. Du finner nærmere oversikt over ordførerens oppgaver og myndighet her:

Kommuneloven § 6-1. Ordførers myndighet og oppgaver

 

I kommunens lokale delegeringsreglement vedtatt av kommunestyret er det gitt følgende bestemmelser om ordfører og varaordfører:

§ 34. Ordførerens oppgaver og myndighet

  1. Reglene om ordførerens oppgaver og myndighet følger blant annet av kommuneloven § 6-1. Reglene om valg av ordfører og varaordfører følger av kommuneloven § 6-2.
  2. Ordføreren kan opprette utvalg som skal forberede saker som ikke har prinsipiell betydning.
  3. Ordføreren kan treffe vedtak i hastesaker etter kommuneloven § 11-8 første ledd.
  4. Dersom kommunestyret ikke har valgt kommunens representant til generalforsamlingen i selskap som kommunen har eierandeler i, og annet ikke følger av lov eller forskrift, har ordføreren, eller den hun/han lovlig kan bemyndige, slik representasjonsrett.
  5. Ordføreren skal så langt det lar seg gjøre sørge for nødvendig avklaring med kommunestyret i saker som behandles på generalforsamling/representantskap i selskap kommunen har eierandeler eller er deltaker i.
  6. Ordføreren tar avgjørelse i representasjonssaker, saker vedrørende gaver o.l. Gaver til kommunens ansatte er kommunedirektørens ansvar.
  7. Ordføreren uttaler seg på kommunes vegne ved eventuelle kriser.
  8. Varaordføreren forestår oppgaver etter avtale med ordføreren, og kan etter avtale med ordføreren underskrive på kommunens vegne.

Valg av ordfører og varaordfører

Ordfører og varaordfører for perioden 2023 – 2027 ble valgt av kommunestyret i møte 12.10.2023, sak 082/23, Valg av ordfører og varaordfører.

Her finner du nærmere informasjon om reglene for valg av ordfører og varaordfører:

Kommuneloven § 6-2. Valg av ordfører og varaordfører