Eventyrløype

Innhold

Det er laget en spennende eventyrløype med 7 turmål som passer for hele familien. På denne siden finner du utfyllende informasjon om eventyrløypa!

Utsikt fra Nyhusfjella

Du kan kjøpe klippekort på Best bensinstasjon og på biblioteket i Birkeland sentrum for kr 50.

Åpningstider bibliotek : tirs 10-19, ons 10-14, tors 10-16, lør 10-14

7 flotte turmål med premie

Det er plassert ut 7 fine turmål der flesteparten av turmålene er på Flakk/Flakkeheia. Alle turmålene er ved etablerte og merka turstier. På hvert turmål er det en postkasse med klippetang. Oppi kassa finner dere ei eventyrbok dere kan lese i og et ark med ulike oppgaver/aktiviteter dere kan prøve å løse. Skriv dere også inn i turboka så blir dere med på trekning av premier til høsten.

Dere kan f.eks gå til ett turmål en dag og et annet en annen dag slik at dere får minst 7 fine turer i løpet av vår, sommer eller høst. Når barna leverer fullt klippekort på biblioteket får de en fin tur-t-skjorte som bevis på at de har vært på alle 7 postene.

Fin tur-t-skjorte

Tilrettelagte bålplasser

Ved alle postene er det tilrettelagt med bålplass og benker og på 5 av turmålene er det en gapahuk slik at det er et hyggelig turmål der man kan spise niste eller lage noe godt på bålet!  MEN HUSK BÅLFORBUDET FRA 15.APRIL -15.SEPTEMBER.

Spennende figurer i trærne

Trekunstneren Terje Gordon JensenFigurer i trærneHånd i tre

Langs flere av turstiene kan det dukke opp noen artige figurer i trærne, i fjellet, i vannet e.l. Trekunstneren Terje Gordon Jensen har laget noen artige figurer nå i vår og vil lage flere etter hvert utover høsten, så se dere godt om! De kan dukke opp hvor som helst!

OBS! HUSK Å TA SØPPEL MED HJEM.

FINT OM DERE SENDER EN SMS TIL 99527447 HVIS DET ER NOE SOM MANGLER I POSTKASSENE ELLER OM NOE ER ØDELAGT OSV.

GOD TUR!

Oversikt over turmålene

Nyhusfjellet

Denne gapahuken ble bygget vinteren 2018/2019. Her er det fantastisk utsikt utover Birkeland.

Det er flere muligheter for å komme dit:

• Det anbefales å gå stien opp fra Teinefossen. Den starter ca 50 m nord for krysset på vestisden av elva. Dette er den artigste stien for barna med litt enkel klatring enkelte steder. Det er ca 800 m til gapahuken. Herfra er det fin utsikt over store deler av Birkeland. Ønsker dere en lengre tur er det mange merka stimuligheter på Flakkeheia.
  • Man kan gå opp fra Nyhus, det lille hvite huset med rød låve som ligger langs Flakkeveien, ca 300 m lengre sør fra Teinefossbrua. Denne stien er ganske bratt, men ikke  mye klatring.
  • Man kan også gå fra Flakkeloner. Følg merket løype oppover langs Sauestøldalen og derfra er det flere muligheter for å komme til Nyhusfjellet. Se kart.

En hvil i hengekøya ved Nyhus Morsomt tre

Eskedalstjønna

Her er det gapahuk, toalett, ei lita brygge, bord og benker. Det er også laget benker inne i Eskedalshelleren. Klatreklubben har boltet en via ferrata-rute og andre klatrebolter i fjellet og laget zipline over vannet, men dette må kun brukes etter avtale med Klatreklubben og med godkjente klatreseler. Like bak gapahuken starter ei «trolløype» på ca 1 km. Dette er ei idyllisk rundløype som går langs kanten på Flakkeheia. Det er satt ut flere benker på steder med flott utsikt utover Birkeland. Langs denne løypa har Kristian Svaland skåret ut en del troll og noen av de er malt.  Det er laget 55 troll så da kan det være artig å telle hvor mange DU finner! Løypa starter og slutter ved Eskedalstjønna.

To troller Troll Trollfigurer

Det er flere muligheter for å komme dit:

• Det anbefales å gå stien opp fra Teinefossen, ca 50 m nord for krysset på vestisden av elva. Dette er den artigste stien for barna med litt enkel klatring enkelte steder. Det er ca 1 km til Eskedalsområdet. Ønsker dere en lengre tur er det mange merka stimuligheter på Flakkeheia.
  • Man kan også gå fra Flakkeloner. Følg merket løype oppover langs Sauestøldalen og derfra er det flere muligheter for å komme til Eskedalsområdet.Se kart.

Eskedalsbua

Galtetjønn

Dette er ei idyllisk lita tjønn som ligger ca 1,5 km fra Teinefossbrua. Her er det benker og Kristian Svaland har laget flere enkle trollfigurer. Hvis du undersøker litt langs vannet vil du kanskje finne selveste nøkken i Galtetjønn!

Trollfigurer i vannet

Det er flere muligheter for å komme dit:

• Det anbefales å gå stien opp fra Teinefossen, ca 50 m nord for krysset på vestisden av elva. Dette er den artigste stien for barna med litt enkel klatring enkelte steder. Det er ca 1,7 km til Galtetjønn. Ønsker dere en lengre tur er det mange merka stimuligheter på Flakkeheia.
  • Man kan også gå fra Flakkeloner. Følg merket løype oppover langs Sauestøldalen og derfra er det flere muligheter for å komme til Galtetjønn. Se kart.

Galtetjønn

Galtetjønnåsen utsiktspunkt

Her er det fin utsikt over Birkeland og elva som renner sørover. Det er laget benker og også her har Kristian Svaland laget noen artige små troll. Fint om du tar med deg en litt flat stein i sekken når du går tur opp hit og legg den på toppen så lager vi en varde etter hvert! Galtetjønnåsen er også med i toppturprosjektet i Birkenes!

Hvordan komme dit:

Det er flere muligheter:

• Det anbefales å gå stien opp fra Teinefossen, ca 50 m nord for krysset på vestisden av elva. Dette er den artigste stien for barna med litt enkel klatring enkelte steder. Herfra er det  er ca 2,3 km til Galtetjønnåsen. Man kan gå merket sti fra Eskedalstjønna eller man kan gå via Galtetjønn. Ønsker dere en lengre tur er det mange merka stimuligheter på Flakkeheia.
  • Man kan gå fra Flakkeloner. Her kan man parkere bil. Følg merket løype oppover langs Sauestøldalen og ta opp til høyre etter ca 600 m langs skogsbilveien. Dette er korteste sti opp.  Man kan også gå langs skogsbilvei helt opp til Flakkemasta og sti derfra til utsiktspunktet.

Utsikt fra Galtetjønnåsen

Flakkeloner

Denne gapahuken ble bygd for et par år siden. Den brukes mye av Birkenes og Lillesand pistolskytterklubb og også av politiet når de øver på Flakke loner. Det er heist en rød ball i flaggstanga når området er i bruk til skyting. Som regel gjelder dette i ukedagene, men det kan være arrangement enkelte helger. Det er viktig å ikke la barna løpe fritt i området når ballen er heist i flaggstanga!

Hvis dere går veien innover, kommer dere til Digeelva og det er fin tursti oppover langs denne.(til Vrangefoss og til de to gamle husmannsplassene Eikhola og Homslia. Det er flere fine fossser oppover her. Noen kaller området fossenes dal! Det er parkeringsplass ved Flakke loner (ca 200 m før krysset til Sauestøldalen)

Bok i postkassa Barn som er glad i å lese

Flakkefossen

Langs veien opp til Flakkefossen, ca 50 m før fossen går det en sti ned til venstre og til en gapahuk som drives av Flakk velforening. Den er åpen for allmennheten. Er man på tur her, anbefales det å gå stien fra gaphuken og ned langs fossen.

Det er flere muligheter for å komme til disse to turmålene:

• Man kan gå fra Teinefossbrua/Nyhus og følge stien mot Sauestøldalen og derfra ned til Flakke loner eller via Galtetjønn og Galtetjønn åsen (ca 3 km) og videre ned til Flakkefossen.
  • Man kan gå langs bilveien til Flakk og følge grusveien oppover. Det er grei parkeringsplass ved Tratec (gamle KOAB). Flakk er ei idyllisk grend med flere fine gårdshus. Det går ofte sauer i innhegningene. Fra Tratec til gapahuken på Flakke loner er det ca 2 km, til gapahuken ved Flakkefossen ca 1 km.
  • Man kan kjøre bil til Flakke loner/Flakkefossen. Det er flere muligheter for parkering av bil der oppe.

Flakkefossen Benk med barna

Eriksbu

Denne flotte gapahuken ligger på østsiden av elva og det er et nydelig sted å besøke spesielt på ettermiddagstid når sola skinner fra vest.

Det er flere muligheter for å komme dit:

• Det anbefales å starte turen fra Teinefossbrua. Gå den merka turstien oppover elva på vestsiden. Her passerer du flere kulturminner, blant annet flere fine tømmerskjermer.  Du passserer også gapahuken Tellefsbu. Det er ca 1,6 km til Eriksbu. For å komme til Eriksbu må du gå over den spennende Slågedalsbrua. OBS! Brua er foreløpig stengt, men sannsynligvis vil den bli åpnet i løpet av 2019.
  • Alternativ tursti til Eriksbu er fra Rv 41, like nord for Årdalen.  Det er merket tursti ned til gapahuksen. (Ca 500 m) I løpet av sommer/høst 2019 vil det bli etablert en ny tursti fra Årdalen og ned til Teinefossen på østsiden av elva. Da kan man få en fin rundtur fra Teinefossbrua ved å gå opp på den ene siden av elva og ned på den andre siden. Man må gå ca 300 m langs RV 41 før den nye stien går ned til elva, ca vis a vis veien til Håbesland.