Skaperverkstedet - Imponerende hva man får til!

Skaperverkstedet i Birkenes kommune hadde forrige uke besøk av to represantenter fra Roligheden skole i Arendal. Formålet var å skape inspirasjon til en skaperverksted-satsing.

bildet viser Glenn Johanson, Eivind Øygarden, Bjørn Gravås og Geir Gundersen i skaperverkstedet

- Det er imponerende hva man får til i relativt liten kommune som Birkenes. Vi har hatt en inspirerende og lærerik dag her på Skaperverkstedet. Vi har allerede laget en grovskisse for hvordan vi kan lage en mindre, lokal variant hos oss. Praktisk læring er rett og slett moro og det er tydelig å se på disse spirene som har laget egne puslespill her i dag ved hjelp av laserkutteren her, sier Glenn Johanson, mangeårig realfagslærer og ressursperson, og Eivind Øygarden som er IKT-kontakt, lærer og kommende rådgiver innen kunstig intelligens (KI) i Arendal kommune.

Skaperverkstedet holder fysisk til på Valstrand skole og driftes av Geir Gundersen og Bjørn Gravås. Besøket fra Arendal var en del den såkalte Lektor 2-ordningen.
For oss er det ekstra inspirerende å få besøk av ressurspersoner som brenner for programmering, teknologi i praksis og kunstig intelligens. Vi la opp til et løp der de fikk følge undervisningen med en pedagogisk undringssamtale i etterkant. Veldig kjekt at Skaperverkstet skaper nysgjerrighet i andre kommuner, sier Gravås på sedvanlig engasjert vis.

Opprinnelig var besøket planlagt til en halv dag, men engasjementet tok som vanlig overhånd. De fire engasjerte herrene hadde mye å snakke om. Måten klasser og grupper fra barnehagene og skolene i Birkenes kommune får et helhetlig tilbud var en tanke som festet seg hos besøket
En viktig suksessfaktor er å skape et integrert, helhetlig løp for alle elevene der opplæringen gis i tråd med mulighetene som ligger i pensum. Det har vi sett i praksis. Nå skal vi hjem og tenke videre. For det er viktig at slike tilbud ikke blir enkeltstående «happenings», mener Øygarden.

Skaperverkstedet takker for besøket!

Foto/Tekst: Valstrand